Ladataan... Ladataan...

Kiellettyjen listalta suositeltavaksi

Ravitsemustutkimus ja ruokasuositukset eivät ole kiveen hakattuja totuuksia. Lue tästä, miten suhtautuminen joihinkin ruoka-aineisiin on vuosien varrella muuttunut!
KAHVI

Ennen: Kahvin uskottiin kohottavan verenpainetta ja lisäävän riskiä saada sydän- ja verisuonitauti.

Sitten: Tämä oletus kumottiin 1990-luvulla kohtuullisen kahvin käytön osalta.

Nyt: Nykytutkimusten valossa kahvi saattaa ehkäistä Parkinsonin tautia ja diabetesta. Raskaana olevien naisten kannattaa silti välttää liiallista kahvinjuontia.

PUNAVIINI

Ennen: 1990-luvun alussa punaviinin uskottiin olevan erityisen hyväksi sydämelle.

Sitten: Harvardissa vuonna 1996 tehty tutkimus osoitti, että kohtuudella käytettynä kaikki alkoholijuomat olivat yhteydessä alentuneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin.

Nyt: Tämän päivän tulkinta on, että naisilla yksi alkoholiannos päivässä ja miehillä 1-2 alkoholiannosta päivässä voi alentaa sydänkohtauksen riskiä.

MAITO

Ennen: Ravintotieteilijät ovat pitkään hehkuttaneet kalsiumpitoisen maidon lujittavan luita ja hampaita.

Sitten: Vuonna 1997 Harvardissa tehdyn tutkimuksen mukaan paljon maitoa juovat iäkkäät naiset eivät säästyneet luunmurtumilta sen enempää kuin muutkaan. Kalsium on kuitenkin osoittautunut ollut luunmurtumilta suojaavaksi tekijäksi monessa muussa tutkimuksessa.

Nyt: Tiedetään, että luuston lujuuteen vaikuttavat kymmenet muutkin tekijät kalsiumin lisäksi. Muun muassa kasvisten on havaittu ehkäisevän murtumia, mutta vaikuttavaa ainesosaa ei vielä varmuudella tunneta.

PÄHKINÄT

Ennen: 1980- ja 1990-luvuilla vallinneen rasvakammon takia laihduttajia suositeltiin välttämään paljon rasvaa sisältäviä pähkinöitä.

Sitten: Pähkinöissä on kuitenkin ”hyvää”, tyydyttymätöntä rasvaa, magnesiumia sekä kuitua ja antioksidantteja, jotka voivat vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Nyt: Nykyisin pähkinöiden terveellisyyttä on korostettu aiempaa enemmän. Laihduttajien kannattaa syödä pähkinöitä kuitenkin vain kohtuullisesti niiden sisältämien kaloreiden takia.

KANANMUNAT

Ennen: Lääkärit uskoivat vuosikymmeniä, että kolesterolipitoisilla kananmunilla oli merkittävä osuus sydän- ja verisuonitautien synnyssä. 1980-luvulla Yhdysvalloissa kehotettiin rajoittamaan niiden syöntiä.

Sitten: Vuonna 1999 tehdyn tutkimuksen mukaan yhden kananmunan syöminen päivässä ei lisännyt terveiden ihmisten riskiä saada sydänsairauksia. Sitä seuraavienkaan tutkimusten mukaan kananmunat eivät useimmilla nosta kolesteroliarvoja merkittävästi.

Nyt: Nykyisin kananmunia voi asiantuntijoiden mukaan huoletta syödä kohtuullisesti.

KALA

Ennen: Kalaa on perinteisesti pidetty proteiinin ja omega-3 -rasvahappojen oivallisena lähteenä.

Sitten: Joidenkin kalojen suuret elohopeapitoisuudet kuitenkin huolestuttavat tutkijoita, ja lapsia ja raskaana olevia naisia kehotettiin rajoittamaan kalansyöntiä.

Nyt: Nykyohjeistuksen mukaan riskiryhmien pitäisi rajoittaa kalansyöntiään 350 grammaan viikossa.


Iti Verte - Kiloklubi.fi

Lähde: Newsweek 13.3.2006