Ladataan... Ladataan...

Keväinen parsamenu

Liljakasveihin kuuluva tuore parsa on terveellistä ja kevyttä syötävää, ja siitä voi loihtia vaikka kokonaisen aterian.

ParsaTuoreen parsan ilmestyminen kauppoihin ja ravintoloihin on varma kevään merkki. Parsakausi on parhaimmillaan huhtikuun lopusta juhannukseen. Suurin osa Suomessa myytävästä parsasta on kotoisin Hollannista ja Saksasta, mutta sitä voi kasvattaa myös Suomessa.

 

Liljakasveihin kuuluva parsa on erittäin terveellistä ja hyvin kevyttä syötävää. Parsa sisältää useita eri vitamiineja, erityisesti B-ryhmään kuuluvaa foolihappoa, sekä kaliumia ja kuitua. Parsaa on tarjolla sekä vihreänä että valkoisena. Kyseessä on sama kasvi, mutta vihreä parsa kasvaa maan pinnalla ja se korjataan juuri ennen nuppujen aukeamista. Valkoinen parsa taas kasvaa mullan alla, ja sen versot korjataan leikkaamalla ne juuri kärkien saavuttaessa mullan pinnan.

 

Parsaa voi syödä erittäin yksinkertaisesti valmistettuna eli keitettynä ja voisulan kera nautittuna, mutta siitä voi loihtia myös vaikka kokonaisen menun. Ohessa ehdotus keväiseksi parsamenuksi.

 

Keväinen parsamenu

 

Alkuruoka:

Kevyt parsakeitto

 

Pääruoka:

Yrteillä kuorrutettua uunilohta ja parsaa

tai vaihtoehtoisesti

Kasvispaella

Lisuke:

Keväinen salaatti


Jälkiruoka:

Hedelmärahka

 

Teksti: Virva Pitsinki

Ruokaohjeet: Kiloklubin reseptiarkisto