Ladataan... Ladataan...

Kasvipohjaiset kotijädet - maista raparperi-mansikka-kookosjäätelöä!

Kesä on jäätelöiden kulta-aikaa, mutta ei välttämättä maitoa karttavalle keventäjälle. Kaikki eivät tahdo korvata kermajäätelöitä kirpeillä sorbeteilla, vaan nauttia yhtä samettisen pehmeistä herkuista kuin muutkin. Kokeile kasvipohjaisia kotijäätelöitä maitojäätelöiden korvaajina. Ne eivät ole kalorittomia dieettiversioita, mutta kalorit tulevat usein järkevistä lähteistä, kuten pähkinöistä tai avokadosta. Myös sokerin määrään on mahdollista puuttua, kun jäätelön tekee alusta asti itse.
Raparperi-mansikka-kookosjäätelöMuutama vinkki kannattaa kuitenkin pitää mielessä, jotta lopputulos olisi mahdollisimman hyvä.

Pohja kasvimaidoista

Monet kasvipohjaiset maitojuomat, kuten riisi- ja kauramaidot sopivat kotijäätelön pohjaksi. Kookosmaito on erinomainen valinta, sillä se sisältää rasvaa. Älä valitse kevytversiota, sillä vain valkoinen, paksu osa tuo jäätelöön kaivatun rakenteen. Muista myös jäähdyttää kookosmaitotölkki ennen käyttöä, jotta rasva ja neste erottuvat toisistaan.

Makua hevi-osastolta

Valitse jäätelöön lempihedelmiäsi, -marjojasi ja kasviksiasi. Tuttu banaani on yksi luottovalinnoista, sillä se parantaa jäätelön suutuntumaa. Itse asiassa pelkkä soseutettu, pakastettu banaani maustettuna lakritsijuurijauheella kelpaa mainiosti pikajäätelöksi. Käytä mielellään ylikypsiä, mustapilkullisia banaaneita. Banaanit (kuten muutkin hedelmät ja kasvikset) tulee pilkkoa pieneksi ennen pakastusta, jotta soseuttaminen ei ole työlästä, eikä jäätelö sula soseutuksen yhteydessä.

Riittävästi rasvaa

Rasva on kotijäätelön valmistuksessa tärkeä osa, sillä se estää jääkiteiden muodostumista. Hyvää rasvaa jäätelöön tuovat esimerkiksi avokado, pähkinät ja pähkinätahnat, kuten maapähkinätahna ja tahini.

Makeus nestemäisessä muodossa

Makeuttajat kannattaa valita siirappimuodossa, sillä ne pitävät sokeria paremmin jääkiteet kurissa. Hunaja ja erilaiset siirapit ovat siitäkin hyviä, että niitä voi annostella hieman sokeria maltillisemmin.

Kuohkeutta kananmunasta

Jäätelön rakenteeseen saa kuohkeutta lisäämällä joukkoon valkuaisen tai hieman chia-siemengeeliä.

Viilennä raaka-aineet

Jäätelön raaka-aineiden täytyy olla tarpeeksi viileitä ennen kuin ne pakastaa, jotta jäätelöstä ei tule rakeista.

Pehmeyttä vatkaamisesta

Jäätelökone on kotijäätelön valmistajan ykköslaite, mutta ilmankin pärjää. Jäätelömassaa tulee vatkata pakastuksen yhteydessä tarpeeksi tiheään, jottei se muutu kivikovaksi. Myös tujaus alkoholia estää massaa kovettumasta liikaa.

Älä säästä ensi kesään

Kotijäätelö säilyy ilmatiiviissä rasiassa noin viikon verran. Jos jäätelö on ehtinyt kovettua, se sulaa noin 30 minuutissa. Jos jäätelön haluaa syödä useassa erässä, se on kätevintä jakaa useaan rasiaan, sillä kerran sulanutta jäätelöä ei voi pakastaa uudelleen.

Resepti: Raparperi-mansikka-kookosjäätelö (maidoton)