Ladataan... Ladataan...

Kannattaako suosia superruokaa?

Viime vuosina pinnalla ovat olleet ravintoainerikkaat eksoottiset ruoat, joita on kutsuttu termillä superfoodit tai -fruitit, eli superruoka. Näitä ovat mm. goji-marjat, raakakaakao ja maca-juuri.

Superruoka goji-marjatSuperfoodit ovat ravintoainetiheitä luonnon ruoka-aineita, joihin on varastoitunut runsaasti mineraaleja, vitamiineja ja antioksidantteja. Koeputkista on kuitenkin pitkä matka ihmiselimistöön ja tutkimusnäyttö superruokien sairauksia ehkäisevistä vaikutuksista puuttuu. Ravintoainerikkaiden raaka-aineiden suosiminen voi silti olla osa terveyttä edistävää, luonnonmukaista ruokavaliota. Ihmeitä superruoilta ei kuitenkaan kannata odottaa.


Tutkimuksellisesti lupaavat ravintoainepommit


Superruoka on määrittelemätön joukko ravintoainerikkaita eksoottisia raaka-aineita, ja usein superruoiksi luetaan myös perinteisempiä ruoka-aineita kuten vihanneksia ja palkokasveja. Terminologia on laajentunut tehokkaasti brändätyistä superfruitseista yleisemmin suojaravintoainerikkaisiin kasvikunnan raaka-aineisiin. Brändäyksellä saattaa olla etunsakin, kuten ravitsemustieteilijä Janne Huovila toteaa: "Mieluummin pinaattia kuin lenkkimakkaraa. Mieluummin Goji-marjoja kuin sokeripitoisia juomia. Ehkä medikalisaation vastapainona tarvitaan provokatiivisuuteen pohjautuvaa kulttuuria kaikkien luonnonantimien ylivertaisuudesta."


Superruokien suojaravintoaineiden, kuten antioksidanttien, uskotaan suojaavan elintasosairauksilta ja jopa puhdistavan elimistöä. Tieto antioksidanttivaikutuksista perustuu lähinnä koeputkitutkimuksin, ja esimerkiksi goji-marjan bioaktiivisuutta ja imeytymistä ei ole tähän päivään mennessä juurikaan ihmistutkimuksissa tarkasteltu. Toisaalta vähän käsiteltyjen, suojaravintoainerunsaiden kasvikunnan tuotteiden nauttimisen terveysedut ovat yleisesti tunnettuja, ja esimerkiksi marjojen nauttiminen on aina suotavaa.


Kasvispainotteinen ruokavalio edistää terveyttä


Sairauksien ehkäisyssä kyse on aina ruokavaliosta kokonaisuutena. Paras terveysnäyttö onkin tavanomaisia kasvikunnan tuotteita sisältävistä monipuolisista ruokavalioista.  Samalla epäselvää on, mikä lisävaikutus esimerkiksi antioksidanttien yksittäisillä saantilähteillä on silloin, kun ruokavalio sisältää jo muutoinkin runsaasti ja monipuolisesti suojaravintoainerikkaita kasvikunnan tuotteita.


Kotimaiset kasvit arvossaan


Suomessa superruokien tuotteistaminen ontuu, eikä yksittäisten ruoka-aineiden terveysvaikutuksia ole toisaalta edes haluttu terveystutkimuspiireissä erityisesti korostaa. Yhdysvalloissa superfoodeiksi taas on lanseerattu esimerkiksi meillekin arkiset pensasmustikka ja karpalo. Superruoille tyypillisiä positiivisia antioksidanttimittauksia on saatu jo vuosikymmen sitten meille arkisemmistakin kasvikunnan raaka-aineista, kuten esimerkiksi mustikoista, mansikoista, karpalosta, pinaatista ja nokkosesta. On epäselvää, mitä lisäarvoa eksoottiset kasvit näiden nauttimiseen tuovat.


Vaikka kotimaiset marjat ovat tunnetusti ravintoainerikkaita, nauttivat yhä useammat vitamiininsa ravintolisinä. Tällöin valitettavasti menetetään merkittävä osa kasvikunnan tuotteiden keskeisistä painonhallintavaikutuksista, kuten kylläisyyttä ja nälänhallintaa tukevat vaikutukset.


Antioksidanttitiheät, eksoottisemmat ruoka-aineet ovat toki tutkimuksellisesti lupaavia, mutta niiden markkinointi on usein yliampuvaa, ja ne ovat lähinnä antioksidanttien lähteitä ja ravintoainetiheitä ruoka-aineita muiden joukossa. Marjojen mahdollisten antioksidanttivaikutusten lisäksi laihduttajalle hyödyllistä on myös marjojen kyky pienentää ruokavalion energiatiheyttä ja auttaa nälänhallinnassa tuottamalla kylläisyydentunnetta.


Ekosyysteemille arvostusta


Eksoottiset superruoat lisännevät ekologista ajatteluamme sekä monimuotoisen mutta ympäristövaikutuksillekin herkän ekosysteemimme arvostusta. Myös laadukkaiden ja vähän käsiteltyjen raaka-aineiden vaatiminen on aina suotavaa. Kourallinen ravintoainerikkaita raaka-aineita siellä täällä tyydyttää nykyruokailuissa yleistyneitä trendejä kuten vaihtelunhalua, eksotiikan kaipuuta ja pyrkimystä syödä luonnollisempia ja puhtaampia raaka-aineita. Mikäli kotipuutarha tai lähimetsä tyydyttävät ideologiset ravitsemustarpeet, ei niitä kauemmaksi siis kuitenkaan tarvitse terveyttä edistääkseen kurkottaa. Jos nautit superruokien mausta, huolehdi siitä, että nautit kasvikunnan tuotteita muutoinkin monipuolisesti ja runsaasti, ja mausta ruokaa makusi mukaan kourallisella superfoodeja.

 

Juuso Reinikainen

Kirjoittaja on Kiloklubin ruokatietokannan hallinnoija. Hän on opiskellut Helsingin yliopistossa elintarviketieteitä ja keskittynyt opinnoissaan elintarviketeknologiaan, ravitsemustieteisiin ja elintarvikekemiaan sekä -markkinointiin.


Lähteet:


Amagase H, ym. Lycium barbarum (goji) juice improves in vivo antioxidant biomarkers in serum of healthy adults. Nutr Res. 2009; 29(1):19-25.
Fruit and Vegetables for Health. Report of a Joint FAO/WHO Workshop, 1-3 September 2004, Kobe, Japan.
Ledigwe JH, ym. Dietary energy density is associated with energy intake and weight status in US adults. Am J Clin Nutr. 2006; 83(6): 1362-1368.
Mursu J. The role of polyphenols in cardiovascular diseases. Kuopion yliopisto, 2007. Kuopion yliopiston julkaisuja.