Ladataan... Ladataan...

Kaloritaulukko paljastaa talvijuomien pahimmat energiapommit

Illat kylmenevät ja glögikausikin lähestyy. Viimaa paetaan kahviloihin, pikkujouluihin tai sohvalle viltin alle. Mutta tiedätkö, kuinka paljon lämmikkeeksi nautitut erikoiskahvit, glögit tai kaakaomukilliset sisältävät energiaa?

Juomat ovat useimmiten kaikista petollisimpia kaloritaulukon painajaisia. Juomat nautitaan yleensä muun ruoan lisäksi, eivätkä ne tuo samalla tavalla kylläisyyden tunnetta kuin syödyt kalorit.

Varsinkin alkoholilla terästetyt juomat ovat melkoisia kaloripommeja. Lisäksi alkoholin nauttimiseen yleensä liittyy kaikenlainen napostelu, joka myös saa kalorilaskurin helposti näkemään punaista.

Yksi kaloripitoinen juoma silloin tällöin ei tietysti mitään dieettiä kaada, mutta päivittäisissä valinnoissa kannattaa olla tarkkana. Esimerkiksi maitopohjaisissa juomissa kalorimäärää voi pienentää ratkaisevasti käyttämällä rasvatonta maitoa tai vaikkapa soijamaitoa täysmaidon tai kerman sijaan.

Onneksi vähäkalorisia lämmikkeitäkin on olemassa. Perinteinen kahvi mustana on käytännössä kaloritonta, samoin kaikenlaiset teejuomat.

Makeaa juomaa kaipaavan kannattaa tutustua erilaisiin teen kaltaisiin haudukkeisiin, joita saa mm. lakritsin, suklaan tai glögin makuisena. Ne taltuttavat makeanhimon kalorittomasti, sillä juomiin tulee luonnollinen makeus niiden sisältämistä mausteista. Jos vaihdat esimerkiksi jokailtaisen kaakaomukillisen suklaanmakuiseen teehen, säästät viikossa jopa yli 1000 kilokaloria!

Juomien keskimääräiset energiamäärät on laskettu 2 desilitran mukilliselle.

Viiniglögi 170 kcal
Alkoholiton glögi 90 kcal
Kaakao kevytmaidolla 145 kcal
Kaakao rasvattomalla maidolla 90 kcal
Cappuccino täysmaitoon, makeutettu 100 kcal
Cappuccino rasvattomaan maitoon, ilman sokeria 50 kcal
Minttukaakao 190–300 kcal
Irish coffee 200–300 kcal                               
Munatoti 170–300 kcal