Ladataan... Ladataan...

Kalorilaskurin valinta: kotitekoiset juuressipsit

Rapeasti rouskuvat sipsit ovat monelle laihduttajalle paha kompastuskivi. Perunalastut kannattaisikin karsia laihduttajan ruokavaliosta, sillä niissä on huimasti energiaa, suolaa ja epäterveellistä rasvaa, mutta ei laisinkaan ravintoaineita. Kalorilaskuri kiittää, kun rouskuttelet mieluummin kotitekoisilla juuressipseillä.

Uunissa valmistetut juuressipsit ovat huomattavasti kevyempi vaihtoehto uppopaistetuille perunalastuille. Niissä on myös enemmän vitamiineja sekä esimerkiksi kuitua, ja rasvan laadunkin voit valita itse. Juureslastuista tulee uunissa yllättävän rapeita, kunhan vain kasvikset maltetaan höylätä mahdollisimman ohueksi.

Juuressipsit (8 annosta)

800 g juureksia, esim. perunaa, punajuurta, palsternakkaa ja bataattia
1 dl oliiviöljyä
1,5 tl suolaa
Mustapippuria myllystä
Pinnalle sormisuolaa

1. Kuori juurekset ja leikkaa ohuen ohuiksi lastuiksi juustohöylällä tai mandoliinilla. Jos käytät perunaa, huuhtele perunaviipaleita juoksevan veden alla, kunnes vesi on kirkasta ja osa tärkkelyksestä huuhtoutunut pois. Kuivaa viipaleet
2. Nosta lastut kulhoon ja kaada öljy sekä mausteet niiden joukkoon. Pyörittele, jotta öljy leviää tasaisesti.
3. Levitä juureslastut leivinpaperoidulle pellille niin, että ne eivät ole päällekkäin.
4. Paista 225 asteessa 10 minuuttia, kunnes lastut ovat hieman ruskistuneet ja muuttuneet rapeiksi. Kiertoilmauunissa voit paistaa kaksi pellillistä samaan aikaan.