Ladataan... Ladataan...

Juothan oikein - ja riittävästi?

Nestettä olisi hyvä juoda säännöllisesti pitkin päivää.
Jos janottaa, nestevajaus on jo päässyt yllättämään.

Juothan oikein - ja riittävästi?

 

Milloin viimeksi joit lasillisen vettä? Ihminen tarvitsee noin 2-3 litraa vettä päivässä. Osa tästä saadaan ruuan mukana, mutta noin 1-1,5 litraa on juotava. Tämä tarkoittaa noin 5-8 lasillista.

Liikunta, hikoilu ja kuumuus voivat nostaa vedentarvetta useilla litroilla, ja etenkin kesähelteillä liikkuessa on syytä juoda normaalia enemmän.

Liikaa ei pidä kuitenkaan juoda, sillä liian runsas vesimäärä laimentaa elimistön suolapitoisuutta. Helteellä suoloja poistuu hikoilun mukana, siksi olisikin tärkeää muistaa myös syödä riittävästi ja säännöllisesti.

Elimistö kykenee käyttämään noin 7-8 desilitraa vettä tunnissa, joten kannattaa juoda usein, mutta kerrallaan pieniä määriä. Muuten ylimääräinen neste poistuu virtsan mukana.

Munuaisten toiminnan kannalta on kuitenkin tärkeää, että virtsaa erittyy säännöllisesti. Helteelläkin pitäisi siis pissattaa ainakin 3-5 kertaa vuorokaudessa ja virtsan värin pitäisi olla vaaleaa.

Vesi on paras janojuoma

Vesi on ylivoimaisesti paras juoma pitkin päivää, sillä se on kaloritonta ja terveellistä. Vesijohtovesi on Suomessa hyvää, puhdasta ja lähes ilmaista, joten sitä kannattaa nauttia kalliiden pullovesien sijaan.

Aamu on hyvä aloittaa lasillisella vettä, sillä se herättelee elimistön päivään. Jos vesijohtovesi ei jostain syystä maistu, ovat kivennäisvedet hyvä vaihtoehto.

Kivennäisvesiä löytyy sekä maustamattomina että maustettuina, hiilihapollisina tai ilman happoja. Kannattaa valita mahdollisimman vähän natriumia sisältävä vesi, jottei suolaa kerry liikaa.

Etenkin helteellä kivennäisvesien sisältämät magnesium, kalium, kalsium ja natrium voivat olla hyväksi avuksi elimistön nestetasapainon säilyttämisessä.

Mehut haitaksi hampaille

Hedelmä- ja vihannesmehut sisältävät nesteen lisäksi energiaa, joten niillä voi täydentää elimistön energiavarastoja.

Liikaa mehuja ei kannata kuitenkaan nauttia, sillä ne sisältävät yleensä myös paljon joko luontaista tai lisättyä sokeria.

Mehut, virvoitusjuomat sekä urheilu- ja energiajuomat tekevät myös happamuutensa takia pahaa hampaille tuhoten hammaskiillettä ja aiheuttaen reikiintymistä, joten niitä ei ole hyvä juoda pelkkään janoon.

Em. juomat sisältävät myös paljon energiaa tai kevytversioina paljon keinotekoisia makeutusaineita ja muita lisäaineita.

Kahvi ja alkoholi poistavat nestettä

Kahvin ja teen sisältämä kofeiini poistaa nestettä elimistöstä, joten näiden juomien yhteydessä olisi aina hyvä juoda myös lasillinen vettä. Kohtuullisesti kahvia ja teetä voi nauttia huoletta.

Yrttiteet ja -juomat eivät sisällä lainkaan kofeiinia, joten ne ovat sopivia ja hyvänmakuisia juomavaihtoehtoja pitkin päivää.

Myös kaakao ja kolajuomat sisältävät kofeiinia, mutta pitoisuus on huomattavasti kahvia pienempi. Kolajuomia saatetaan kuitenkin juoda suuriakin määriä, jolloin kofeiinin määrä ja vaikutus elimistössä kasvaa.

Energiajuomissa kofeiinia on paljon, ja niitä juodaan kerralla runsaasti, joten kofeiinin saanti kasvaa helposti suureksi.

Alkoholi poistaa niin ikään nestettä elimistöstä, joten myös alkoholijuomien kanssa vesilasi on paikallaan. Alkoholi sisältää runsaasti energiaa, joten painonhallinnan kannalta runsas terassilla istuminen on huono vaihtoehto.

Liikkuja tarvitsee lisänesteitä

Liikkuessa vettä haihtuu noin 1-1,5 litraa tunnissa. Alle tunnin liikuntasuorituksen aikana ei tarvitse välttämättä juoda lainkaan, kunhan nestettä juodaan ennen liikuntaa ja sen jälkeen.

Alle kahden tunnin liikunnassa paras juoma on vesi, sillä elimistö ei ehdi käyttää hyväkseen urheilujuomien sisältämää energiaa.

Palautuakseen elimistö tarvitsee nestettä ja energiaa. Urheilujuomien sijaan proteiinipitoinen ravinto, kuten maito tai maitoa vastaavat soija-, kaura- tai riisipohjaiset juomat, sekä vesi riittävät palautumiseen tavallisen liikuntasuorituksen jälkeen.

Suvi Huttunen
Kirjoittaja on Kiloklubin avustaja