Ladataan... Ladataan...

Joustavaa kasvissyöntiä, rentoa painonhallintaa

Joustava kasvissyönti ilmentää Kiloklubistakin tuttuja painonhallintateemoja: rentoutta, sallivuutta ja joustavuutta.
kasviksetUutisjulkaisu Time esittelee näkyvästi artikkelissaan yleistyvän ilmiön - joustavan kasvissyönnin. Tällä fleksitarianismiksi ja fleksaukseksikin kutsutulla ruokailutavalla tarkoitetaan kasvispainotteista syömistä, jossa eläinkunnan tuotteita kuten lihaa kyllä syödään, mutta vähemmän, harvemmin ja harkiten. Joustavan kasvissyönnin on arvioitu yleistyvän yksilöiden etsiessä pehmeämpiä lähestymistapoja alati rajoittavalle vegaaniruokavaliolle. Joustava kasvissyönti tarjoaa vastuullisuusasioista kiinnostuneille kuluttajille mahdollisuuden ekologisiin ja eettisiin ruokavalintoihin, luopumatta kuitenkaan mistään, mistä ruokavaliossaan nauttii.

 

Rentous muodissa painonhallinnassa

Joustava kasvissyönti ilmentää Kiloklubistakin tuttuja painonhallintateemoja: rentoutta, sallivuutta ja joustavuutta. Ei ole sattumaa, että nämä teemat yleistyvät elämänlaatua kohentavissa ohjeissa - käytännössä kaikenlainen rajoittaminen ja ehdottomuus vaikeuttavat laihduttamista ja syömistä. Joustava kasvissyönti, jossa sallitaan tilannekohtaisesti myös eläinkunnan tuotteiden nauttiminen, tarjoaa monille rentoa painonhallintaa ja eettistä ideologiaa sopivissa suhteissa.

Muoti-ilmiössäkin voi olla laatusyömisen piirteitä

Viimeisimpänä populäärit kasvot fleksitarianismille antoi vastuullisesta kuluttamisesta valistavan Treehugger.com-sivuston perustaja Graham Hill. Hillin ajatuksia herättänyt puheenvuoro viikonloppuihin painottuvasta lihansyönnistä "Why I'm a weekday vegetarian" on kerännyt runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Ennen kaikkea se kuitenkin puki henkilökohtaiset intressit lihankulutuksen vähentämisestä inhimilliseen ja erehdykset sallivaan muotoon.

Hill toteaa joustavan kasvissyönnin tarjoavan yksilöllisen tavan tehdä eettisesti ja ekologisesti kestäviä ruokavalintoja, sallien kuitenkin satunnaiset ja kohtuullistetut nautinnot.

Fleksauksessa on eräs Kiloklubin laatusyömisestäkin tuttu ja keskeinen painonhallintaa edistävä piirre. Riittää, kun suurin osa ajasta syödään hyvin ja valitun ohjenuoran mukaan. Valitusta ideologiasta satunnaisesti poikkeamista ei tule nähdä syömistä romuttavana repsahduksena, vaan yritykset ja erehdykset kuuluvat normaaliin ruokailurytmiin.

Kiloklubissa sallivuutta

Sekä valistunut, joustava kasvissyönti että kasviksista runsas sekaruokavalio ovat mainioita tapoja edistää terveyttä. Fleksitariaanin on kuitenkin syytä tarkkailla proteiinien ja raudan saantia, mikäli lihan käyttöä rajoitetaan voimakkaasti. Tällaisen ruokavalion laatua kohennetaan suosimalla runsaasti palkokasveja ja huolehtimalla C-vitamiinin saannista.

Joustavaa kasvissyöntiä voidaan Kiloklubissakin toteuttaa laatukriteerit täyttyen, kunhan esimerkiksi arki- ja viikonloppusyömisen välille ei rakenneta turhan suuria tunnelatauksia. Ahmimiseen usein johtavia tunnelatauksia taatusti syntyy, mikäli arkisyöminen on turhan niukkaa ja rajoittavaa, ja viikonloppu koetaan autuaan mässäilyn mahdollistajana. Fleksauksessa parhaiten voisikin toimia joustavuus tilannekohtaisesti, jolloin yksittäisillä aterioilla voidaan tarjonnan mukaan syödä joustavamminkin. Tarvitsemme joka tapauksessa vaihtoehtoja ruokakäyttäytymisen monimuotoistuessa..

Juuso Reinikainen

Kirjoittaja on ollut Kiloklubin ruokatietokannan hallinnoija. Hän on opiskellut Helsingin yliopistossa elintarviketieteitä ja keskittynyt opinnoissaan elintarviketeknologiaan, ravitsemustieteisiin ja elintarvikekemiaan sekä -markkinointiin.