Ladataan... Ladataan...

Joulun herkkujen kalorit: tunnista laihduttajan viholliset

Kalorilaskurin ei tarvitse olla joulupöydässä ensimmäisenä mielessä, sillä ruoasta pitää myös nauttia! Jos koko pyhäaika loppiaiseen saakka kuitenkin menee lähinnä syömisten merkeissä, kannattaa myös kalorit pitää mielessä.

Jouluna on lupa herkutella, mutta jos tavoitteena on laihdutus, kannattaa konvehtien lomassa syödä välillä jotakin kevyempääkin. Jos rusinat tuntuvat arkisilta, kokeile kuivattuja taateleita ja viikunoita. Kuivatut hedelmät sisältävät melko paljon sokeria, mutta taltuttavat silti makeannälän makeisia terveellisemmin.

Joulupöydässä ei kannata kieltäytyä etenkään rosollista, sillä se on erittäin kevyttä ja muutenkin terveellistä. Punajuuri tuo ruokapäiväkirjaan väriä, roppakaupalla kivennäisaineita ja vitamiineista esimerkiksi verisuonten hyvinvointiin vaikuttavaa foolihappoa, jonka saanti suomalaisilla on usein vähäistä.

Näin paljon kaloreita tutuissa joulun herkuissa on:

Suolaiset antimet


Porkkanalaatikko: 120 kcal/100 g
Lanttulaatikko: 85 kcal/100 g
Imelletty perunalaatikko: 90 kcal/100 g
Kinkku (ilman näkyvää rasvaa): 170 kcal/100 g
Rosolli: 40 kcal/100 g
Maustesilli: 290 kcal/100 g
Graavilohi: 240 kcal/100 g

Makeat palat

Piparkakut: 400 kcal/100 g (n. 30 kcal/kpl)
Joulutorttu: 400 kcal/100 g (n. 180 kcal/kpl)
Suklaakonvehti: 500 kcal/100 g (n. 50 kcal/kpl)
Marmeladimakeiset: 330 kcal/100 g (esim. Vihreät kuulat 70 kcal/kpl)