Ladataan... Ladataan...

Health halo -ilmiö puhuttaa

Terveysmielikuvilla luodaan sädekehää herkuille.

Health halo -ilmiö puhuttaa

Suomeenkin on rantautunut amerikkalainen ilmiö, jossa runsaskuituisuutta käytetään mainoslauseena muka terveellisten tuotteiden markkinoinnissa. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi kokojyvästä leivotut leivonnaiset, perunalastujen kaltaiset naposteltavat sekä puhdistetulla kuidulla täydennetyt jogurtit.

Ravitsemustieteen professori Alice Lichtenstein Tufts-yliopistosta Yhdysvalloista puhuu health halo -ilmiöstä. Liittämällä tuotteeseen terveyttä edistäviä mielikuvia, lisätään epäterveellisten tuotteiden myyntiä. Esimerkiksi leivonnaisissa voi olla edelleen runsaasti rasvaa ja sokeria, vaikka niiden kuitupitoisuutta olisikin lisätty.

Suomen Akatemian professori Kaisa Poutanen muistuttaa, ettei uusista kuitupitoisista tuotteista ole hyötyä, jos niitä syödään ruokavalion lisänä.
- Toki nämä tuotteet ovat usein vastaavia, tavallisia tuotteita parempi vaihtoehto. Täytyy kuitenkin miettiä, mitä uusilla elintarvikkeilla pyritään korvaamaan, Poutanen sanoo.

Ruokiin lisätyllä puhdistetulla kuidulla ei ole samankaltaista terveysvaikutusta kuin luonnollisesti runsaasti kuitua sisältävillä tuotteilla.
- Kuluttajan tulisi saada terveellisestä raaka-aineesta sen koko ravitsemuspaketti, ei vain yhtä terveyshyötyä, Poutanen sanoo.

Teksti: Kiloklubin toimitus Kuva: Shutterstock